Kunsten å formidle fakta
Bring gjennomførte et litt annerledes tallprosjekt. Et tallprosjekt som involverte kunstnere, frie rammer og en fysisk tilnærming til kommunikasjon.

Å formidle fakta er en kunst. Og det finnes faktisk kunst som formidler fakta. Med dette som utgangspunkt samarbeidet Bring med tre norske kunstnere og produserte noe helt spesielt, i ramme og glass - og utskåret tre.
For faktum er det at fysisk reklame levert i postkassen gir såpass gode resultater at det må formidles – fysisk.
Vi ønsket å bevise hvor viktig det er å være til stede fysisk, med noe man kan ta på og se på. Et budskap som formidles når du er mottagelig, og som ikke avbryter deg når du egentlig holder på med noe annet.
Skape fysiske opplevelser
For det er noe som skjer når vi forholder oss til noe fysisk. Og som med mye annet, greier ikke en skjerm å erstatte alt i den virkelige verden. Undersøkelsene Bring har gjort beviser ganske tydelig at den fysiske kommunikasjonen har en stor verdi for merkevaren.
Vi ønsket å skape en fysisk opplevelse som forteller nettopp dette. Merkevarer har mye å tjene på å være fysisk tilgjengelige. Det er ikke alt som funker på skjerm, og det unike med kunst er at det må oppleves i rommet.
Om kunstverkene
De tre kunstnerne fikk frie tøyler til å formidle budskapet innenfor rammen på 50 x 70 centimeter. Med utgangspunkt i hver sin faktasetning, laget de hvert sitt kunstverk. De mener det føles riktig å slå et slag for håndverk og har brukt teknikker som silketrykk, digitalprint og trearbeid.
Seks av ti leser det meste av reklamen de får i postkassen
Mange tenker at en tradisjonell kanal som postkassen har utspilt sin rolle, er irriterende og ikke gir ønsket effekt. Slik er det ikke. Folk tar et bevisst valg om de ønsker reklame eller ikke, og dette valget bidrar til at irritasjonen til kanalen er relativt lav. For de som fortsatt ønsker reklame i postkassen, viser Ipsos sin undersøkelse fra 2021 at nesten alle går igjennom det de får og orienterer seg om relevante tilbud, og kanskje viktigst av alt: De handler på bakgrunn av tilbudene.
Kilde: IPSOS Postkasseundersøkelsen August 2021

En million husstander sier "ja-takk" til reklame i postkassen
En stor andel av norske husstander ønsker reklame i postkassen. Det å få relevante og lokale tilbud levert hjem er noe mange setter pris på.
Kilde: Posten

Ingen skjerm gir samme lesbarhet som tekst på papir
Forskning viser at ingen skjerm greier å tilby samme leseopplevelse som trykte budskap. Beviselig husker vi bedre det vi leser på papir.
Kilder: Marketreach.co.uk (The private life of mail/Why mail cuts through), Sappi (The neuroscience of touch)

Last ned
Her kan du laste ned mer fakta om postkassen
Om kunsten å formidle fakta
Litt om kunstnerne
Frode Skarener en etablert illustratør og gatekunstner, kanskje mest kjent under kunstnernavnet Uglylogo. Stilen hans er leken og han liker å bryte rammene.
Thomas Eklo Skaara er en allsidig fyr som til daglig jobber med formgivning og design i reklamebyrået POL. En veldig formsikker illustratør som både jobber konseptuelt og meg egne uttrykk. Hans arbeid har tydelige venetianske referanser og en tid da boktrykkerkunsten var på høyden i Europa.
Renate Thor er en fargeglad og stilsikker kunstner og illustratør kjent for sitt røffe og sterke uttrykk. Hennes kombinasjoner av farger, teksturer og tekst har en særegen stil som også blir brukt i flere kommersielle prosjekter.
Les mer

Den gode DM-praten med Øystein og Erik
Sesong 3 av "Den gode DM-praten" er godt i gang og nå er det Øystein Vik og Erik Lysø fra GK som skal presentere noen av verdens beste DM-jobber - midt i en pitch.

Kan vi unngå å lage irriterende reklame?
Reklame- og markedsføringsbransjen har en utfordring ved at forbrukerne synes det vi produserer er irriterende. Og det i økende grad. Mest irritert er de yngste i befolkningen. Men hvorfor har det blitt sånn og hva kan vi gjøre med det?

Smart bruk av data - i dag og i morgen
Som markedsførere blir vi utfordret til å bruke data om kundene våre slik at vi kan være målrettet og relevant.