Derfor har Milrab valgt Amazon kaossystem på lageret

Da den prisbelønte nettbutikken Milrab byttet ut sitt tradisjonelle lagersystem med sin egen variant av «Amazon Chaotic Storage», gikk leveringstid og feilplukk ned og lagerutnyttelsen opp.

Vegard Sunde, purchasing manager hos Milrab AS

- Det er et system hvor det ser ut som om det er fullt kaos på lageret, men som i virkeligheten er utrolig effektivt og enkelt å bruke, forklarer purchasing manager hos Milrab AS, Vegard Sunde.

Nettbutikken har vunnet bransjetunge priser, som «Årets logistikkopplevelse 2017»  på eHandelsforums konferanse «The Future of Business», de har blitt valgt til Folkets Nettfavoritt på LOAD, og nå senest var de en av finalistene til Årets Nettbutikk 2019. Sunde har hatt ansvar for å bygge opp og optimalisere lageret, kundeservicen og logistikkløsninger i nettbutikken som også er etablert i Finland og Sverige, og som har tredoblet veksten sin de tre siste årene.

Unikt kaossystem

I Milrabs lagersystem styres alt via logistikkprogrammer, og på hver lokasjon i lageret ligger det aldri mer enn en av hver type vare. Her finner du en type t-skjorte, en type kniv, en type klokke og så videre. Det er heller ikke flere t-skjorter eller klokker med forskjellig størrelse eller farge. 

- Når du har plukklisten blir du ledet til en lokasjon som bare har den typen t-skjorte, ikke en reol full av t-skjorter hvor du kan ta feil størrelse eller farge. Det gjør at systemet gir minimalt med feilplukk. Det gir også en langt bedre utnyttelse av lageret.  Når et produkt er plukket fra en lokasjon, registreres det som ledig og et annet produkt kan legges dit, forklarer Sunde.

Ifølge Amazon har deres lagersystem sørget for at de får plass til dobbelt så mange varer som var tilfelle tidligere. Ønsker du å se hvordan kaossystem fungerer i praksis, kan du se denne videon fra Amazons lagersystem.

I Milrab står man ikke på stede hvil. Med visjoner om enda større vekst, jobber man hardt for å optimalisere sine systemer for å yte mer og raskere.

- Vi jobber nå med å implementere en egenutviklet WMS-løsning* for å gjøre plukkingen enda enklere, redusere feilprosenten ytterligere og øke informasjonsflyten til kundene.

Chat gir høyere salg og konverteringsrate

Sunde mener også deres bruk av chat er noe langt flere nettbutikker kan ha nytte av.

- Vi fant ut at vi brukte altfor mye tid på å besvare kundehenvendelser per epost. Vi opprettet derfor en chat-tjeneste. Dette har gitt oss langt høyere kundetilfredshet, bedre svartid og betraktelig høyere konverteringsrate og salg. De fleste henvendelsene her er faktisk fra kunder i en kjøpssituasjon.  Basert på vår erfaring er derfor chat noe langt flere burde vurdere å ta i bruk, sier Milrabs purchasing manager.

Les mer

Vanntett samarbeid

Da BRGNs salgspiler skjøt i været, flyttet de varelageret til Brings lagerlokaler. Der sørger Bring for både lagring, plukking og sending av varene.

Autonomisk framtid

Førerløse fartøy virker for mange som en fjern fremtidsvisjon, men allerede i dag brukes selvkjørende teknologi i Posten og Bring.

Slik har koronapandemien påvirket netthandelen

Den nye hverdagen vi befinner oss i har ført til at netthandelen har vokst i ett rasende tempo. En av Norges største nettbutikker deler med seg av sine erfaringer.