Trangere tider til tross, nordmenn vil fortsatt handle julegaver
Over halvparten av oss vil bruke like mye eller mer penger på julegaver i år sammenlignet med i fjor – og de fleste planlegger å kjøpe fysiske gaver.

Publisert 01.11.2022 | Sist oppdatert 01.11.2022
En fersk spørreundersøkelse* utført av Ipsos på oppdrag fra Bring, viser at når det kommer til julegaveinnkjøp så er ikke mange så skremt av renteøkninger, høye mat- og strømpriser som man skulle tro. Over halvparten av oss planlegger å bruke like mye eller mer på julegaver i år, som tidligere.
Halvparten fortsetter som før
En tredjedel av de spurte i den landsrepresentative undersøkelsen svarer at de vil redusere summen de bruker på julegaver i år kontra i fjor. Til gjengjeld svarte over halvparten at de kommer til å bruke samme sum som de gjorde i fjor – eller øke summen. Syv prosent sier at de vil bruke mer penger i år.
28 prosent har også svart at de kommer til å benytte seg av tilbud under Black Friday i år. En tredjedel har ennå ikke bestemt seg om de skal benytte seg av denne handledagen/uken, og kan fortsatt påvirkes begge veier.
Mange vil redusere sine innkjøp generelt fremover
På spørsmål om de kommer til å redusere innkjøpene den nærmeste tiden på grunn av de økte prisene, svarer derimot halvparten av respondentene at det vil de. 17 prosent svarer at de kun vil foreta innkjøp av det mest nødvendige i tiden fremover.
Ser man på hvilke varer som det kommer til å bli handlet mindre av fremover er det klær og interiør som topper statistikken med henholdsvis 44 og 40 prosent.
Færre smykker under juletreet i år?
Skal man tro det representative utvalget i spørreundersøkelsen, kan over halvparten av nordmenn forvente praktiske pakker under juletreet i år. 53 prosent av de spurte vil nemlig handle inn klær, sko, interiør eller utstyr som gaver. De resterende går for opplevelser og reiser, i tillegg til gavekort og penger.
Luksusvarer, slik som smykker og high-end produkter blir det derimot mindre av i år, skal man tro undersøkelsen. Kun to prosent svarer at de vil kjøpe slike julegaver.
Nettbutikkene kan vinne kampen om julehandelen
Selv om vi nå kan bevege oss fritt og uten metersrestriksjoner, kan det se ut til at vanene fra pandemien holder seg. Kun 39 prosent av utvalget svarte at de foretrekker å handle sine julegaver i fysiske butikker.
For ti prosent av respondentene er det prisen som dikterer hvor handelen skal skje, og de svarte at valget mellom fysisk butikk eller nettbutikk ikke spiller noen rolle.
Dermed ser det ut til at forbrukervanene er i stor endring, og at majoriteten nå velger å oppsøke nettet for sine julegavekjøp.
Er du interessert i mer innsikt om netthandelskundene?
Bring Research gjør jevnlige kundeundersøkelser for å følge utvikling og trender i forbrukermarkedet. Det gir deg bedre forståelse for hva som er viktig for kundene dine, slik at du kan styrke din konkurransekraft i markedet.
Gå til våre innsiktssider for flere artikler og rapporter.
Fakta om undersøkelsen:
*Undersøkelsen ble gjennomført i samarbeid med Ipsos i uke 39/40, med minimum 500 respondenter.
Les mer

Slik lykkes du med gavesalg på nett
Salg av gaver på nett krever mer trygghet når det gjelder levering, retur og bytte. Gaveguiden fra Bring Research gir deg innsikt som sikrer at nettbutikken leverer på disse punktene rundt trygghet.

Slik vinner du julehandelen på nett
58 prosent av alle nordmenn handlet julegaver på nettet i fjor, men potensialet for nettbutikkene er veldig mye større. Vår nye guide: Hvordan lykkes med gavesalg, kan hjelpe deg med å øke gavesalget

Dette vil kundene dine vite om levering
8 av 10 kunder sjekker leveringsvilkårene når de besøker en nettbutikk for første gang. Slik unngår du at de skygger banen.