Elkjøp forventer større krav til klima og kvalitet 

Netthandelen har økt dramatisk det siste året, til stor del på grunn av koronapandemien. Erik G. Sønsterud, CEO i Elkjøp Nordic, tror koronakrisen gjør nettkundene mer bevisst på bærekraftig handel og produkter med høy kvalitet.

En kvinne som åpner opp en pakke

Publisert 2020.10.21 | Sist oppdatert 2022.10.06

Koronakrisen har påvirket mennesker på ulike måter, og mange går usikre og uforutsigbare tider i møte – spesielt økonomisk. Sønsterud mener at effekten kan være at flere nettkunder blir mer bevisst på eget forbruk. 

- Mange vil å ta vare på det de allerede har fremfor å kjøpe nytt.  Andre vil være mer tro til det å handle bærekraftig for å leve opp til sitt verdigrunnlag, sier han, og legger til at hendelser som koronapandemien gjør at mange vender seg mer innover og reflekterer over hva som er viktig i livet. 

Mer miljø 

Sønsterud mener at nordiske forbrukere lenge har hatt et sterkt forhold til bærekraft, og at pandemien bare vil forsterke dette forholdet.

- Krisen vi nå er inne i vil helt klart fortsette å styrke deres bevissthet rundt klima og miljø, fortsetter han. 

Vi hjelper stadig flere kunder med å finne miljøvennlige produkter og ta bærekraftige valg når de handler hos oss.

Erik G. Sønsterud, CEO i Elkjøp

Han tror også at kombinasjonen av dårlig samvittighet for høyt forbruk og mindre å rutte med, kan være en kombinasjon som resulterer i mer bærekraftige valg og kutt i forbruk. 

– Folk vil fortsatt både trenge og ha lyst på det butikkene har å selge, men om forbruket går noe ned kan det bety enda mer kvalitets- og ansvarsbevisste kunder når de først handler. Disse vil stille høye krav til hva de kjøper og hvem de kjøper det fra. Til gjengjeld vil de være villige til å betale mer for å få bærekraftige produkter, med en kvalitet som varer, fra en ansvarlig leverandør.
 

Portrettbilde av Erik G. Sønsterud, CEO i Elkjøp
Erik G. Sønsterud, CEO i Elkjøp

 

Les mer om Sønsteruds tanker om koronapandemien, netthandel og forbrukertrender i siste utgave av Bring Research.

Sønsterud ble intervjuet i forbindelse med rapporten "Fra holdning til handling" fra Bring Research.

 

Bring Research er kvartalsvise forbrukerundersøkelser som gjennomføres i samarbeid med analyseselskapet IPSOS. Undersøkelsen omfatter et representativt utvalg av befolkningen i Norge, Sverige og Danmark.