IKEA Halvfullt
IKEA ville fortelle Norge om sitt store bærekraftsmål: At de innen 2030 skal bli 100 % sirkulære og klimapositive.

Høsten 2020 ønsket IKEA å starte sin historiefortelling om hvordan de skulle nå sitt store mål frem til 2030, som er å bli 100% sirkulære og klimapositive.
For folk flest er det ikke så lett å ha et optimistisk syn på fremtiden, når nyhetsbildet hele tiden minner oss på hvor dårlig det står til med kloden vår. Så i stedet for å bare snakke om hvor bra IKEA skulle se ut i fremtiden, valgte vi å snakke om noe vi alle trenger mer enn noen gang: Optimisme.
Vi laget derfor HALVFULLT – et nytt glass som skal minne oss alle på å se utfordringer i riktig lys – enten du er en fattig student, bonuspappa, statsminister eller en 77 år gammel møbelprodusent, forteller Caroline.
Fremfor å snakke kun om de store målene så fikk vi aksept for å lage et konkret produkt (glasset) og bygget kampanjen rundt. Hvor mange starter ikke dagen med et IKEA-glass, så hva er ikke bedre enn å starte med et HALVFULLT glass fremfor et halvtomt?
Gjennomføringen
HALVFULLT sto i midten av en stor integrert kampanje hvor vi kunne snakke om alt fra de små utfordringene i hverdagen til de store ute i verden.
Kampanjen som ble starten på IKEAs reise mot de langsiktige målene, gikk i flere kanaler. Det ble laget ulike filmer hvor glasset gikk igjen og hadde en sentral rolle. Det samme elementet fikk en sentral plass også i printannonser, på sosiale medier, in store og selvfølgelig som DM.
Glasset ble sendt til ulike samarbeidspartnere som Naturvernforbundet og Røde Kors. I tillegg blir det brukt internt i IKEA i ulike sammenhenger. I en periode var også glasset mulig å kjøpe på IKEAs varehus.
Om resultatene
Halvfullt var startskuddet på IKEAs overordnede strategi - Velkommen 2030. Målet var kort fortalt å lansere bærekrafttanken til IKEA. Halvfullt gikk etter hvert over til kampanjen "Trash Collection" og satsningen har gradvis resultert i et svært godt salg av brukte møbler hos IKEA. Det er nå også mulig å få tilsendt gratis reservedeler til IKEAs møbler i posten.
Glassene vil fortsette å være et element i ulike satsninger videre.
I en verden hvor alt skjer i sosiale medier og er digitalt, er det deilig å lage ideer som du kan ta og føle på. Vi tror folk setter pris på DM mer enn noen gang.
Les mer

Øystein og Karin i TRY: DM'er vi liker!
Tekstforfatter og kreativ leder Øystein Halvorsen og AD Karin Lund har evnen til å komme opp med gode idéer. Så da er det vel ikke noen overraskelse at de er flinke til å komme opp med inspirerende DM-er også?

Kruttsterke DM-er fra studentene på Fagskolen Kristiania
Løsningene på DM-briefen til Bring fikk tommel opp og stjerner i øynene hos både Trigger, Bring og Bulder Bank.

Den gode DM-praten med Sebastian og Mads
I en ny serie filmer har vi i Bring invitert inn ulike mennesker fra bransjen til skikkelig gode samtaler om direkte reklame, populært kalt DM.