IKEA Halvfullt

IKEA ville fortelle Norge om sitt store bærekraftsmål: At de innen 2030 skal bli 100 % sirkulære og klimapositive.

Produktbilde av IKEA Halvfullt

Høsten 2020 ønsket IKEA å starte sin historiefortelling om hvordan de skulle nå sitt store mål frem til 2030, som er å bli 100% sirkulære og klimapositive.

For folk flest er det ikke så lett å ha et optimistisk syn på fremtiden, når nyhetsbildet hele tiden minner oss på hvor dårlig det står til med kloden vår. Så i stedet for å bare snakke om hvor bra IKEA skulle se ut i fremtiden, valgte vi å snakke om noe vi alle trenger mer enn noen gang: Optimisme.

Caroline Riis og Eirik Sørensen, kreativt team i TRY

Vi laget derfor HALVFULLT – et nytt glass som skal minne oss alle på å se utfordringer i riktig lys – enten du er en fattig student, bonuspappa, statsminister eller en 77 år gammel møbelprodusent, forteller Caroline.

Fremfor å snakke kun om de store målene så fikk vi aksept for å lage et konkret produkt (glasset) og bygget kampanjen rundt. Hvor mange starter ikke dagen med et IKEA-glass, så hva er ikke bedre enn å starte med et HALVFULLT glass fremfor et halvtomt?

Forsiden og midtsiden av monteringsanvisningen til Halvfullt.
IKEA Halvfullt

Gjennomføringen

HALVFULLT sto i midten av en stor integrert kampanje hvor vi kunne snakke om alt fra de små utfordringene i hverdagen til de store ute i verden.

Kampanjen som ble starten på IKEAs reise mot de langsiktige målene, gikk i flere kanaler. Det ble laget ulike filmer hvor glasset gikk igjen og hadde en sentral rolle. Det samme elementet fikk en sentral plass også i printannonser, på sosiale medier, in store og selvfølgelig som DM. 

Glasset ble sendt til ulike samarbeidspartnere som Naturvernforbundet og Røde Kors. I tillegg blir det brukt internt i IKEA i ulike sammenhenger. I en periode var også glasset mulig å kjøpe på IKEAs varehus.

Caroline Riis og Eirik Sørensen

Om resultatene

Halvfullt var startskuddet på IKEAs overordnede strategi - Velkommen 2030. Målet var kort fortalt å lansere bærekrafttanken til IKEA. Halvfullt gikk etter hvert over til kampanjen "Trash Collection" og satsningen har gradvis resultert i et svært godt salg av brukte møbler hos IKEA. Det er nå også mulig å få tilsendt gratis reservedeler til IKEAs møbler i posten.

Glassene vil fortsette å være et element i ulike satsninger videre.

I en verden hvor alt skjer i sosiale medier og er digitalt, er det deilig å lage ideer som du kan ta og føle på. Vi tror folk setter pris på DM mer enn noen gang.

Caroline Riis og Eirik Sørensen, TRY

Les mer

Øystein og Karin i TRY: DM'er vi liker!

Tekstforfatter og kreativ leder Øystein Halvorsen og AD Karin Lund har evnen til å komme opp med gode idéer. Så da er det vel ikke noen overraskelse at de er flinke til å komme opp med inspirerende DM-er også?

Kruttsterke DM-er fra studentene på Fagskolen Kristiania

Løsningene på DM-briefen til Bring fikk tommel opp og stjerner i øynene hos både Trigger, Bring og Bulder Bank.

Den gode DM-praten med Sebastian og Mads

I en ny serie filmer har vi i Bring invitert inn ulike mennesker fra bransjen til skikkelig gode samtaler om direkte reklame, populært kalt DM.