Egil og Tormod i Fasett: DM'er vi liker!
Den første turen ut av hovedstaden går til Stavanger. Kreativ leder og tekstforfatter Egil Alv Andreassen og AD Tormod Aasland står for det nennsomme utvalget.

Vi har valgt å trekke fram noen av de mer tradisjonelle, fysiske og "morsomme" DM'ene som vi liker. Noen klassikere, andre kan kanskje bli kanonisert av spalter som denne?
I utgangspunktet mener vi at alle vellykkede DM'er har (eller bør ha) et element av humor i seg. Mulig at "et element av humor " også er en definisjon på kreativitet? Kjør debatt!
GO ENGLAND for Mother
I et VM-år er det jo på sin plass med en relevant DM. Mother Londons self-promo, «Go England» fra VM i Frankrike i 1998 er en sterk og intuitiv klassiker som gjorde inntrykk. Ikke bare er den humoristisk og spot-on til hva som kanskje er den sterkeste assosiasjonen til britisk fotball – men inkarnasjonen av britisk fotball-hooligan i gjennomført plast-byggesett estetikk er uimotståelig (spesielt for de som drev med slikt på 80-tallet)!
Byrå: Mother

Pling plong til frokost
Denne klassikeren av en utsendelse var den invitasjonen, av en rekke fine DM'er fra KF på 2000-tallet (husker bl.a. en med noen egg), som gjorde det kraftigste inntrykket på oss, byråarbeidere og KF-medlemmer, og fikk oss til å komme for å høre på samtidsmusikk-komponister snakke – før frokost!
Byrå: BBDO Oslo

Pizzabud på døren
Endelig! En DM skal åpne døren for salg, lærte vi på Westerdals. Ikke alltid at en trenger å åpne døren engang ...
Dette er relevant tull og tøys fra ende til annen. Akkurat slik en DM vi liker skal være! (thisisnotadvertising.wordpress.com)
Byrå: Quòrum/Nazca Saatchi & Saatchi, Lima

TVNZ inviterer til premierekveld
Helt rått (sic!). En DM har fremdeles muligheten til å nå frem til en relativt bortskjemt og uinteressert målgruppe, bare ideen er relevant, gjennomført og ikke minst fersk. (cargocollective.com)
Byrå: Saatchi & Saatchi Auckland

Smart-hjelm til Smart-sykkel
Når Smart lanserer en Smart elektrisk sykkel er dette en god måte å fortelle om det på – og sørge for at overgangen fra bil til sykkel, evt. overgangen fra vanlig sykkel til el-sykkel, foregår på en sikkerhetsmessig tilfredsstillende måte. Enkelt, intuitivt og eh ... smart.
Byrå: BBDO Mexico

Les mer

Kommunikasjon i toppklasse
Reklameguru Erik Heisholt presenterer fire kreative DM-jobber som på hver sin måte har fått folk til å snakke.

Morten og Mattis i Geelmuyden Kiese: DM'er vi liker
Her er et knippe DM’er som teamet synes fortjener honnør for både idé og utførelse.

Ester og Jørgen i Try: DM'er vi liker!
Hva har en minnepinne til felles med en geit? Begge inngår i de feiende flotte DM-jobbene som Ester Hjellum og Jørgen Bøhle Bakke har lyst til å vise deg. Se dem her!