L'Oréal og Bring: Akselererer overgangen til biodiesel-lastebiler
Til tross for betydelig vekst de siste årene, har L'Oréal oppnådd en markant reduksjon i sine egne CO2-utslipp knyttet til transporten av varer i Norden. Les om overgangen de gjorde og hvorfor de valgte å samarbeide med Bring.

I 2020 satte L'Oréal et mål om å redusere CO2-utslipp fra utgående transport med 50 % innen 2025, og å utelukkende bruke fossilfritt drivstoff, for eksempel biodiesel, biogass eller elektrisitet til utgående transport før 2030.
- Mange av våre kunder er miljøbevisste og har høye forventninger til oss som leverandør. Siden vi ikke håndterer transporten av varene våre selv, var det viktig å finne en logistikkpartner som kunne oppfylle våre krav, både når det gjelder service og reduksjon av CO2-utslipp fra utgående transport, sier Camilla Nordhagen, Nordic Transport Manager i L’Oréal.
I 2021 falt valget på Bring.

Hvorfor valgte L'Oréal Bring?
Da L'Oréal først begynte å lete etter leverandører som kunne hjelpe dem med å redusere CO2-utslipp fra transportsektoren og nå deres ambisiøse miljømål, var det få som kunne matche de samme høye ambisjonene.
I Bring hadde vi allerede satt ambisiøse klimamål og var bransjeledende innen reduksjon av utslipp fra transport, noe som gjorde oss til et naturlig valg. L'Oréal ønsket å skape en umiddelbar effekt, og visste at vi allerede kunne tilby flere kjøretøy med fossilfritt drivstoff, samtidig som utvidelsen av den elektriske flåten var (og fortsatt er) et pågående arbeid.
- Da vi først startet samarbeidet med Bring, var det tydelig fra begynnelsen at dette var et selskap med lignende høye ambisjoner om å redusere utslipp fra utgående transport, sier Camilla Nordhagen.

Mindre CO2-utslipp med HVO-kjøretøy
I samarbeid med oss, iverksatte L'Oréal tiltak for å bytte fra diesel til HVO-lastebiler på en fast rute mellom Sverige og Oslo.
I dag dekkes strekningen fra Eskilstuna til Oslo utelukkende av HVO-lastebiler, og varene blir deretter transportert til L'Oréals kunder via tog, HVO-lastebiler eller elektriske kjøretøy.
Se videoen ovenfor for å lære mer om hvordan L'Oréal klarte å kutte sine CO2-utslipp fra leveranser i Norden.
Hent ut klima- og miljørapporter i Mybring
Visste du at som kunde av Bring kan du hente ut detaljerte miljørapporter i kundeportalen Mybring?
Rapportene gjør det enkelt å hente ut data til ditt eget klimaregnskap, eller hvis dine kunder ber om det. I tillegg kan de være til god hjelp for å identifisere hvor det finnes rom for mer bærekraftige logistikkløsninger.
Jeg vil høre mer om miljørapporter i Mybring
Får fart på egen prosess
Gjennom samarbeidet med L'Oréal har også vi i Bring oppnådd en akselerasjon i vår egen prosess med å ta i bruk lastebiler som bruker HVO.
Målet er at alle våre varebiler og 80 % av resten av våre kjøretøy kun skal drives av fossilfritt drivstoff innen 2030.
Reduksjon av klimaavtrykk er et nøkkelområde, og i tillegg til transport med lavere utslipp eller som er hel-elektrisk, utforsker vi kontinuerlig nye måter å gjøre driften mer effektiv på.
Vil du lese mer om hvordan vi arbeider for å gå over til mer bærekraftige transportløsninger? Slik sikrer vi en mer bærekraftig fremtid for oss og våre kunder
Hvorfor investerer L'Oréal i transport?
For L'Oréal, som har en omfattende og ambisiøs miljøagenda, spiller reduksjon av CO2-utslipp knyttet til transporten av deres varer en nøkkelrolle i å nå deres overordnede klimamål. Dette innebærer å justere sine klimagassutslipp (GHG) i samsvar med et +1,5°C-scenario, noe som betyr en reduksjon av GHG-utslipp med 50 % per ferdig produkt for omfang 1, 2 og 3 innen 2030, samt å oppnå netto nullutslipp innen 2050.
I dag går 43 % av L'Oréals totale transportkostnader i Norden til drivstoff med lavere utslipp, og det å bevege seg bort fra diesel har vært en prioritet.

Resultatet av et godt samarbeid
Samarbeidet mellom L'Oréal og Bring har ikke bare ført til en reduksjon i L'Oréals utslipp – det har også bidratt til å redusere våre egne utslipp. Sammen har vi klart å redusere CO2-utslippene på ruten mellom Eskilstuna og logistikksenteret i Oslo med opptil 66 %!
– Vi har sett positive resultater fra vårt samarbeid med Bring. Hos L'Oréal vil vi fortsette å stille høye krav til våre partnere og investere i samarbeid som til slutt vil gagne oss alle. Vi er sterkere sammen, og det er ingen tvil om at samarbeid som dette gjør en forskjell og viser andre hva som er mulig, sier Camilla Nordhagen.
Les mer

Uten klimarapportering er du ute av spillet
I dag er klimarapportering ikke bare en fordel, men en nødvendighet for å overleve i konkurransemarkedet. Les hvordan Johs Olsen jobber med sitt klimaregnskap for å styrke både omdømme, kundelojalitet, og en mer bærekraftig fremtid for virksomheten.

Høydepunkter fra webinaret om klimarapportering
Få med deg noe av det viktigste som ble snakket om under vårt webinar: klimarapportering – like viktig som finansiell rapportering.

Key takeaways fra Arendalsuka
I august var flere fra Posten Bring til stede under Arendalsuka for å debattere, lytte til og løse samfunnsutfordringer. Her kan du få med deg litt av hva som ble diskutert og snakket om under årets arrangementer.