Advarer bedrifter mot svindel: – Det kan ta flere måneder før du oppdager det
Kriminelle endrer metodene så raskt at det kan være svært utfordrende å avdekke svindelforsøk. Derfor er det viktig å ha gode kontrollrutiner på plass, slik at bedriften din kan forebygge svindel.

Publisert 11.09.2023 | Sist oppdatert 11.09.2023
– Kriminelle er i eksperter i manipulasjonsteknikker, og jobber aktivt for å vinne offerets tillit. Ofte kan det ta flere måneder før du oppdager svindelen, sier Terje Ulfsten, leder for antikrim i Konsernsikkerhet hos Posten Bring AS.
Ikke la deg stresse
Tidligere kunne en rask gjennomgang av en e-post eller tekstmelding enkelt avsløre kriminell aktivitet. Imidlertid har svindlerne utviklet metodene sine, og forbedrer seg kontinuerlig.
Derfor er det viktig for bedrifter å etablere effektive kontrollrutiner for mottak av bestillinger, for å redusere risikoen for å bli offer for svindel. Ulfsten foreslår at bestillinger av varer som er lett omsettelige eller har høy verdi, bør gjennomgå økt gransking før de forlater lageret.
– Kriminelle jakter stadig etter ulik informasjon, gjerne brukernavn og passord, bank- og kredittkortopplysninger. Den stjålne eller forfalskede informasjonen bruker de blant annet til å handle varer på internett, forklarer han.
Misbruker merkevarer
Posten Bring opplever også at kriminelle misbruker kjente merkevarer.
– Svindlerne misbruker eksisterende, ofte anerkjente navn på personer eller bedrifter. I slike tilfeller endres kontaktinformasjonen. Husk derfor å sjekke leveringsadressen, telefonnummeret og e-postadressen, og sørg for at dette stemmer overens med det kunden oppgir på sine nettsider.
Et enkelt grep kan være å være ekstra oppmerksom på mailadresser som slutter med @hotmail, @gmail og lignende, når bestillingen kommer fra bedrifter.
Dersom noen forsøker å stresse deg, spre frykt eller melder at noe haster veldig – må du ikke la deg lure til å avvike fra egne rutiner.
Posten Bring har utarbeidet en rekke råd for å redusere nettsvindel: Les mer
Et annet tips er å sjekke telefonnummer opp mot en anerkjent nummeropplysning. Sjekk også telefonnummer og e-post i egen kundedatabase, for å se om det kan knyttes til andre navn eller bedrifter.
– Er du i tvil, kan du også søke opp kontaktinfo i Brønnøysundregistrene eller på din kundes hjemmeside, og ta direkte kontakt med rette vedkommende for bekreftelse.
Få hjelp av Bring
– Posten har jo også tjenester som kan hjelpe til med å forebygge svindel eller kriminalitet. Ved utlevering av varer kan du for eksempel benytte legitimasjonstjenestene «Utlevering mot ID» eller «Personlig utlevering». I disse tilfellene må den som henter vise gyldig legitimasjon, og da vil Posten registrere type legitimasjon og kontrollsiffer.
Hvis uhellet først skulle være ute er oppfordringen å varsle Bring kundeservice med det samme, i tillegg til å anmelde forholdet til politiet.
– Oppgi til kundeservice at saken haster og at det gjelder svindel. Da kan du også be om at sendingen stanses og returneres. Husk at Stoppkrav nå skal meldes i MyBring, påpeker Terje Ulfsten
Les mer

Disse metodene for å avsløre svindel er utdaterte
Det er ikke lenger nok å sjekke språk og avsenderens e-post for å avsløre svindlere. Sjekk her hvilke tiltak du bør gjøre for å unngå å gå i svindelfella.

Slik sikrer du nettbutikken din mot svindel
Stadig mer sofistikerte svindelmetoder stiller nye krav til sikkerhet og systemer for nettbutikker. Vi har spurt Thomas Tømmernes, Head of IT-Security i Atea Norge, om hans beste tips til hva du kan gjøre for å sikre virksomheten din.

Hjelp dine kunder å sikre seg
Dine kunder får sikkert mange henvendelser på e-post og SMS hver eneste dag. Det kan være utfordrende å skille ekte fra falske henvendelser. Blant annet misbrukes Posten og Brings logoer jevnlig i forsøk på svindel.